CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Fast Blinking Hello Kitty

Sunday 19 November 2017

TUNANG TIKET HALAL KE?

Assalamualaikum smua......
Apa habaq hampa smua?
Harap semua sihat la noh...
Tetibe plak rasa nak acah2 ckp dialek kedah..wink2 *mata ke atas* 

Dah lama kan aku x update entri baru, maklumlah bnyak komitmen la katakan, x sempat nak jengah kejap haa blog aku ni.. fuhh..fuhhh ,,berhabuk dah eh korang...haha

Kali ni aku saje la pilih tajuk yg kat atas tu, sbbnya aku nmpak orang skrg mcm kadang tu kan x faham konsep sebenar sesuatu perkara tu dengan mengambil jalan mudah untuk diri sendiri bila dirasakan baik. Aku bukan nak hentam ke,nak perli ke,cuma ni luahan hati aku la,,mcm x sanggup nak tgk depan mata n terjadi jugak dekat org yg terdekat dengan aku.Mesti korang pening kan ape la sbenarnya yg aku nak bgtau ni..jap ye.........

Meh aku bagi contoh,kalau skrg trend kan nak kawin awal n mesti akan tunang dulu kan..So,dalam masa tunang tu kan, ada masa mcm 3 bulan or 1 tahun depends la on that people themselves.Yg tu x kisah la,ikut diorg la kan, cuma yang aku x faham kenape status tunang tu diorg jadikan tiket yg mcm menghalalkan setiap tingkah laku pasangan itu sendiri padahal benda tu kan salah...Aku ni bukanlah org yg pro sgt nak ckp psal hukum ke ape,cuma stakat yg aku blajar n tahu,,,bertunang tu tujuannya untuk pasangan n keluarga tu kenal siapa pasangan kita,namun x boleh berdua-duaan ,ke hulu ke hilir tanpa mahram....n bertunang tu nak bgtau yg org lain dah x boleh masuk meminang dah tunang org...berdosa...

Kadang org kata susah lah nak berurusan itu ini,nak berurusan x salah cuma biarlah berteman dengan mahram ,kalau dengan ibu lagi la bagus...So,aku nak bagi contoh kat korang ye,contoh x jauh pun,aku tgk ma n abah aku tu,based on what my mom told me,,dlu kan sblum kawin ,mmg diorg x jumpa langsung masa tunang tu,klau pihak lelaki nak bawak kluar beli kasut pun ,my grand ma x bagi kluar,just bagi ukuran kaki guna benang,mcm kelakar kan..pastu sama la mcm cincin jugak,pihak lelaki ni which is my late grand ma nak ajak kluar beli cincin pun ,my grand ma belah my mom xbagi,yg ni pun bgi ukuran jari guna benang,n last2 jumpa masa hari akad nikah...that was their 2nd time of meeting..first time jumpa masa my abah nmpak my mom,n berkenan...gitu je lahh...n alhamdulillah,sampai skrg lagi jodoh mereka ok n bahagia with their cute daughters...one of them was me...hahaha...Lol...*ok,perasan*

Klau org tua2 kata kan,masa bertunang ni la bnyak dugaan ,mcm2 dugaan dtg utk uji stakat mana masing2 tu kuat ke x nak hadap ujian skrg n  yg bakal dihadap lepas kawin nt...Lagipun masa tunang ni ,biasa org kata darah manis la apa la....masa ni la syaitan suka kacau utk buat mcm2 yg bakal merosakkan kita....syaitan x kan duduk diam slagi akad x berlangsung...Tiket halal yg bkal pasangan dpt ialah after akad nikah....Masa tu ,korang nak buat ape pun smua ibadah as long as bnda tu x melanggar syariat Islam...

So,,,as long as both of u not united with akad,never use your status as a tunang as a halal ticket to do anything n please dont forget to bring your muhrim together if u want to meet...

p/s : jgn stress plak baca entri aku ni,,rilek2 je...*smile skit*...entri ni pun peringatan utk diri yg menulis ni jugak...kita kan manusia ,x mampu mengelak dri buat salah,but kita boleh try utk jauhi bnda2 yg akan bawa keburukan kpd kita....

Akhir skali, aku nak mintak maaf kat smua yg baca entri aku ni kalau ada terguris ke ape,ada yg tersilap tlg betulkan ....Assalamualaikum ,smoga jumpa lagi next entri yg x tahu bila...haha :P



No comments:

Post a Comment